Hopp til innholdet
Bilde av banksjef May Bente Olsen som står foran skranken i banken
Banksjef May Bente K. Olsen forteller om de nye digitale løsningene som banken får i høst.
Nyhet

Vi får ny mobilbank og nettbank – dette må du vite

Denne høsten får vi ny mobilbank og nettbank. Banksjefen lover optimaliserte og sikrere tjenester, og staben sitter klar til å gi personlig veiledning til kunder som trenger det.

Hva skjer?

Helgen 21-23.november gjennomfører vi en teknisk flytting og får nye digitale løsninger. Dagens mobilbank og nettbank stenges dermed fredag 21. november klokken 15:30, og de nye løsningene blir tilgjengelige fra og med mandag 24. november klokken 09:00. Kortbruk i butikker og på nett fungerer som normalt gjennom helgen, og kunder kan fortsatt bruke Vipps.

Hvorfor skal banken bytte digitale plattformer?

Banksjef May Bente K. Olsen forklarer hvorfor nettbanken og mobilbanken skal skiftes ut:

– Hovedårsaken til at vi nå bytter teknisk plattform er at banken blir en del av Eika Gruppen, hvor nye digitale løsninger og tjenester følger med. Eika Gruppen er en allianse på om lag 40 banker som blant annet samarbeider om innkjøp og teknisk infrastruktur. Mange banker i fellesskap kan sammen få til mer og skape bedre og sikrere løsninger enn man kan hver for seg.

Kundesenteret sitter klare til å bistå med alt som behøves av hjelp under flytteperioden.

At banken går inn i Eika Gruppen gir banken mange fordeler. May Bente nevner blant annet:

  • Bedre funksjonalitet og høyere sikkerhet på de digitale plattformene
  • Kostnadsdeling og felles investeringer blant de samarbeidende bankene styrker bankens muligheter til å utvikle produkter og tjenester, både digitalt og i møte med kunder ansikt til ansikt.
  • Tilgang til større fagmiljøer og ressurser vil styrke bankens drift og konkurranseevne på lang sikt.

Banksjefen påpeker at den lokale tilstedeværelsen på Haugalandet, samt de personlige rådgivningstjenestene, vil bli helt uendret og upåvirket av denne overgangen.

– Endringene som skjer gjelder først og fremst de digitale kundeflatene våre på mobil og nettet, understreker hun.

Ettersom banken nå skal ta i bruk nye digitale plattformer, er det ekstremt viktig for oss at vi fortsatt framstår som en lokal bank med fysisk tilstedeværelse her i lokalsamfunnet.

May Bente K. Olsen

Sikkerhet og svindelforebygging

Sikkerhet vil være høyt prioritert hos banken når de digitale tjenestene byttes ut. Banksjefen forsikrer kundene om at de nye plattformene vil gi enda bedre sikkerhet for kundene, men advarer likevel mot svindelforsøk under perioden før selve flyttingen skjer. Banken jobber derfor aktivt for å informere om hvordan man best kan forsvare seg mot svindelforsøk.

– Vi minner alle på om at verken banken eller politiet ringer for å be om opplysninger rundt BankID, passord, engangskoder eller kontooverføringer. Slike henvendelser er et tydelig tegn på svindel, advarer May Bente om.

Hun råder også om å være ekstra observant på linker du får tilsendt fra ukjente kilder.

Banksjefen legger heller ikke skjul på at prosjektet som venter er en teknisk krevende operasjon. Derfor stenges de digitale tjenestene helt ned i det avgrensede tidsrommet fra fredag 21.11 klokken 15:30 til mandag 24.11 klokken 09:00.

Alle kundegrupper skal få god hjelp

Banken lover god tilrettelegging rundt de nye digitale tjenestene, og personlig veiledning for alle kunder som trenger hjelp eller støtte på veien. May Bente forteller at alle rådgivere både på kundesenteret og i kontorene er klare til å hjelpe med det som trengs i overgangen.

Det vil også bli satt opp egne veiledningskurs ved kontorene på Oasen og i Åkrehamn. Ta kontakt med kundeservice for påmelding. 

Vi er her for å støtte og veilede alle som trenger hjelp med de nye tjenestene. Enten det skulle være problemer med å laste ned den nye mobilbank-appen, logge inn for første gang, sette opp nødvendige tjenester - eller annet.

May Bente K. Olsen

Artikkelen er produsert av Amedia Innholdsbyrå AS.