Hopp til innholdet

Vi har fått ny mobilbank og nettbank

Her finner du informasjon om hvordan du logger inn i ny mobilbank og nettbank, samt svar på ofte stilte spørsmål. 

Ansatte ved Oasen-kontoret er samlet rundt bordet i dialog

Vi hjelper deg i gang

Det er ekstra lang ventetid hos oss akkurat nå, fordi vi hjelper mange kunder trygt i gang med nye digitale løsninger. Takk for at du er tålmodig. 💚

Slik laster du ned og logger inn i den nye mobilbanken vår

Nå er den nye mobilbanken vår klar for at du kan laste den ned og logge inn for aller første gang. Appen heter «Eika Mobilbank», men etter at du har logget deg inn og valgt Skudenes & Aakra Sparebank som din bank, vil appen få vår logo og hete «Mobilbank» på telefonen din.

  1. Last ned «Eika Mobilbank» fra App Store eller Google Play.
  2. Når du åpner appen første gang, må du identifisere deg med BankID. Hvis du ikke har BankID, må du ta kontakt med banken for hjelp.
  3. Ved aktivering av appen mottar du en engangskode på SMS fra Eika.
  4. For å fullføre må du lage din egen 4-sifret kode. Du kan selv velge om du vil logge deg inn med PIN-kode eller ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk dersom telefonen din støtter dette. 

Mobilbanken er nå klar til bruk. 🙌

Nyttige tips i den nye mobilbanken

Etter innlogging anbefaler vi at du velger en favorittkonto for betalinger, setter opp dato for neste lønn slik at du holder det oppdatert om hvor mye som er igjen før neste innbetaling og endrer rekkefølgen på kontoene til det som passer best for ditt eget bruk.

Du kan også velge å skru på pushvarslinger for å få kontroll på økonomien i det daglige og aktivere «Økt sikkerhet» for tilgang til flere funksjoner. Du finner mange nyttige funksjoner under «Profil og innstillinger» i menyen.

Slik logger du inn i den nye nettbanken

For å logge inn i vår nye nettbank, klikker du på «Logg inn» oppe til høyre på nettsiden. 

Du trenger BankID for å bruke nettbanken. Hvis du ikke har BankID, kan du bruke mobilbanken – som tilbyr alle funksjonene fra nettbanken, og mer til. Første gang du logger inn uten BankID, må du kontakte oss for å få tilgang. 

Fornyelse av din BankID

Merk at din BankID vil bli satt til fornyelse fra mandag 24. november. Du får en SMS fra «Eika-BankID» når det er din tur. For å fornye din BankID, må du logge inn med BankID, for eksempel i nettbanken. Følg stegene som oppgitt. 

Akkurat nå lurer mange på dette

Du vil få en ny mobilbank og ny nettbank, i tillegg til at nettsidene våre nå har blitt nye. Noe vil se nytt ut, men mye vil være gjenkjennelig fra dagens løsninger. For å ta i bruk den nye mobilbanken må du laste ned appen «Eika Mobilbank» fra App Store eller Google Play. 

Slik laster du ned og logger inn i den nye mobilbanken vår:

  1. Last ned «Eika Mobilbank» fra App Store eller Google Play.
  2. Når du åpner appen første gang, må du identifisere deg med BankID. Hvis du ikke har BankID, må du ta kontakt med banken for hjelp.
  3. Ved aktivering av appen mottar du en engangskode på SMS fra Eika.
  4. For å fullføre må du lage din egen 4-sifret kode. Du kan selv velge om du vil logge deg inn med PIN-kode eller ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk dersom telefonen din støtter dette. 

Mobilbanken er nå klar til bruk. 🙌 

For å logge inn i vår nye nettbank, klikker du på «Logg inn» oppe til høyre på nettsiden. 

Du trenger BankID for å bruke nettbanken. Hvis du ikke har BankID, kan du bruke mobilbanken – som tilbyr alle funksjonene fra nettbanken, og mer til. Første gang du logger inn uten BankID, må du kontakte oss for å få tilgang. 

Du kan bruke mobilbanken uten BankID, men du må først ta kontakt med oss for å få utstedt et engangspassord. 

Slik går du frem for å logge inn i mobilbanken uten BankID:

  1. Kontakt banken for å få utstedt et engangspassord.
  2. Bruk engangspassordet til å aktivere mobilbanken og lage ditt eget passord.
  3. Opprett en personlig PIN-kode.
  4. Sett opp biometrisk innlogging (f.eks. fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning) i telefonen for å logge inn.
  5. Bruk mobilbanken til for å utføre det du trenger.

For å bestille BankID må du ta kontakt med oss. Husk at du må ha gyldig legitimasjon hvis du skal bestille BankID. Du kan lese mer om BankID her.

Dersom du har fond i Norne må du logge inn på Norne sine nettsider for å kunne se oversikt over fondene dine. 

Vi anbefaler deg å flytte fondskontoene dine til Eika Kapitalforvaltning. Da vil du få oversikt over fondskontoene dine direkte i mobilbanken og nettbanken, i tillegg til at du kan bruke spareappen Smartspar for full oversikt og kjøp av fond. Les mer om fondssparing her.

Dersom du har forsikringer fra banken i Fremtind, finner du disse under menypunkter «Forsikringer». Dersom du har forsikringene dine i Frende, må du logge inn på Frende sine nettsider for å se oversikt over forsikringene dine.

Vi anbefaler at du bytter til vår forsikringsleverandør Fremtid, slik at du kan se alle forsikringene dine, gjøre endringer og melde skade direkte i mobilbanken og nettbanken.  
Hvis du har kredittkort fra Entercard vil dette ikke være synlig i vår nye nettbank eller mobilbank. Har du Mastercard fra Entercard kan du laste ned Re:member-appen og logge deg inn med BankID. Da vil du få tilgang til dine kortopplysninger. Dersom du har spørsmål om kredittkortet ditt fra Entercard, må du ta direkte kontakt med Entercard.

Vi anbefaler deg å søke om Kredittkort fra Kredittbanken, for bedre fleksibilitet og full oversikt i nettbanken og mobilbanken. Mer informasjon om Kredittkort fra Kredittbanken kommer på nyåret, hvor vi også åpner opp for søknader i mobil- og nettbanken. 
I den nye nettbanken vises kun kontoer og kundeforhold du har hos oss. For å se kontoer fra andre banker må du logge inn i deres løsninger. 
I overgangen til nye tekniske løsninger forsvant din tidligere dialog med banken fra dine meldinger i nettbank og mobilbank. Dersom du lurer på noe, kan du sende oss en ny melding i nettbanken eller mobilbanken.

For å kunne gjennomføre en straksbetaling må du aktivere Økt sikkerhet i mobilbanken.

Slik aktiverer du Økt sikkerhet:

  1. Åpne meny i mobilbanken
  2. Velg Profil og innstillinger
  3. Velg Innlogging og sikkerhet
  4. Velg Økt sikkerhet
  5. Start og følg stegene for å sette opp ansiktsgjenkjenning

Med økt sikkerhet kan er det mulig å gjennomføre straksbetalinger, utføre betalinger av større beløp, endre kontaktinformasjon og gjennomføre utenlandsbetalinger (krever aktivering fra rådgiver).  

For å gjennomføre utenlandsbetaling, må rådgiver først åpne for betaling til utlandet, og du må ha aktivert Økt sikkerhet.

  1. Slik setter du opp Økt sikkerhet: 
  2. Åpne menyen i mobilbanken
  3. Velg Profil og innstillinger
  4. Velg Innlogging og sikkerhet
  5. Velg Økt sikkerhet
  6. Start og følg stegene for å sette opp ansiktsgjenkjenning 

Slik velger du standard betalingskonto, eller favorittkonto: 

  1. Åpne menyen
  2. Velg Profil og innstillinger
  3. Velg Rediger kontovisning
  4. Velg en favorittkonto

Du kan også velge en standard betalingskonto for eFaktura: 

  1. Åpne menyen
  2. Velg Profil og innstillinger
  3. Velg Betalingsinnstillinger
  4. Velg Betalingskonto
 

For å endre navn på kontoene dine må du:

  1. Velge den aktuelle kontoen i mobilbank eller nettbank
  2. Trykk på Mer i Mobilbank eller Se kontodetaljer i Nettbank
  3. Velg Kontonavn
  4. Endre til nytt kontonavn
  5. Trykk på Lagre 

For å endre rekkefølgen på kontoene dine må du: 

  1.  Åpne menyen
  2. Velge Profil og innstillinger
  3. Velg Endre visning og rekkefølge på kontoer 

Her kan du også endre navn på kontoene hvis du ønsker det, og gruppere kontoene i eksempelvis Private kontoer, Felles kontoer, Barnas kontoer osv. 

Du kan enkelt veksle mellom privat kundeforhold og bedrifter du har tilgang til både i nettbanken og mobilbanken.

I nettbanken trykker du på «Bytt til bedrift», mens i mobilappen velger du «Bytt til bedrift» øverst i menyen. Dersom du er kunde i flere banker i Eika alliansen eller har flere bedriftsavtaler vil du også kunne velge «Bytt bank eller avtale».  
Per i dag er ikke småsparing et produkt som blir med oss inn i nye digitale løsninger. Det kommer imidlertid en ny løsning for småsparing fra kortbruk, som må aktiveres på nytt når det blir lansert etter nyttår.

Det betyr ikke at du trenger å stoppe sparingen! Sett opp faste overføringer til sparekonto eller sett opp en spareavtale for fondssparing med trekk etter hver lønningsdag. Små beløp blir store over tid. 
Radgiver gir veiledning

Trenger du veiledning i ny mobilbank og nettbank?

Du kan melde deg på veiledningskurs ved å komme innom banken eller ringe kundesenteret på telefon 52 84 52 00. 

Bilde av kvinne som ser bekymret på telefonen

Vær på vakt mot svindel

Ikke gi fra deg personlig informasjon, koder eller passord. Uansett hvem som spør  – selv ikke til banken, politiet, familie eller venner.