Hopp til innholdet
Bilde av kunderådgivere i banken, Kelly og Rolf Henrik
Kunderådgivere i banken, Kelly og Rolf Henrik.
Nyhet

Kunderådgivere Kelly og Rolf Henrik gir tips før helgen

Vi får snart ny mobilbank og nettbank og rådgiverne sitter klar til å gi personlig veiledning til kunder som trenger det.

Dette må du huske på den kommende helgen

Kunderådgiverne Kelly Stueland og Rolf Henrik Alsvik forklarer hva du konkret bør gjøre før, under og etter helgen da banken bytter tjenester, for å unngå problemer.

– Først og fremst er det viktig å sikre at du har et fungerende bankkort og nok penger tilgjengelig på brukskontoen din til denne helgen, forteller kunderådgiver og hovedkasserer Kelly Stueland.

Dagens mobilbank og nettbank vil være stengt fra 21. november klokken 15.30 til 24. november klokken 09.00.

– Det vil derfor ikke være mulig å overføre penger mellom egne kontoer eller gjennomføre betalinger i våre systemer denne helgen, fortsetter hun.

Du kan likevel bruke bankkortet ditt som normalt, både i butikker og på nettet. Minibankene vil derimot ikke være mulige å bruke i denne perioden.

– Både innskudd og uttak i minibankene våre bør gjøres i forkant av helgen. Alternativt kan du ta ut eller sette inn penger hos matbutikker eller i andre minibanker, forklarer Kelly.

Alternative betalingsløsninger

Kunderådgiver Rolf Henrik Alsvik slår et slag for Vipps som betalingsalternativ i perioden hvor løsningene til banken er nede.

– Husk da å ha registrert kortnummeret ditt i Vipps, slik at betalingene skjer direkte fra bankkortet ditt, understreker han.

Rolf forklarer at enkelte kun har kontonummeret sitt knyttet opp mot Vipps-kontoen sin.

– Det kan skape problemer akkurat denne helgen, legger han til.

Det kan derfor være lurt å allerede nå sjekke innstillingene på Vipps-kontoen din. Slik at du er sikker på at det er mulig å betale med Vipps i perioden når mobilbanken og nettbanken er nede.

Banken står klar til å hjelpe

Både kundesenteret og bankrådgiverne er forberedt på økt pågang rundt lanseringsdatoen. 

– Vi tilbyr gratis veiledningskurs på kontorene våre i Åkrehamn og på Oasen i uke 48. Der vil kunder få praktisk hjelp, fra A til Å, med den nye mobilbanken, informerer Kelly om. 

Rolf Henrik legger til at det vil ligge gode veiledninger tilgjengelig for å komme i gang med ny mobil- og nettbank.

– Vi anbefaler alle å gjøre et forsøk på å laste ned mobilbanken selv mandag formiddag. Dersom du ikke får det til, hjelper vi gjerne. Ta i så fall kontakt, så setter vi deg opp på et av våre kurs, forteller han. 

Vær OBS på svindelforsøk!

Bankrådgiverne opplyser om mulighetene for økt svindelforsøk i overgangsperioden til de nye digitale løsningene. De råder derfor alle kunder om å være ekstra oppmerksomme på dette i tiden fremover.

Huskeregelen er å aldri dele BankID-informasjon, engangskoder eller passord med noen. Ikke trykk på mistenkelige lenker du får tilsendt på e-post eller SMS fra ukjente avsendere.

Rolf Henrik Alsvik, kunderådgiver i Skudenes & Aakra Sparebank

Banken kommer ikke til å sende deg lenker for å laste ned ny mobilbank. Får du slike henvendelser så ikke klikk på lenken. Følg oppskriften som legges ut på nettsidene til banken.

Dersom du er i tvil og lurer på om du er utsatt for et svindelforsøk, har han en klar oppfordring å komme med:

– Ta kontakt med oss i banken med en gang. Vi hjelper deg med å navigere riktig!, avslutter Rolf Henrik.

Artikkelen er produsert av Amedia Innholdsbyrå AS.