
Dette må du gjøre hvis du blir svindlet i sommer
Sommeren er tiden for avslapping, sol og kanskje en is eller to. Men dessverre vet vi at det også er høysesong for svindlere. Her er hva du bør gjøre hvis du blir utsatt for svindel i sommer.
- Ring sperretjenesten med en gang på +47 21 49 23 93.
Vi hjelper deg med å sperre kort og BankID, og gjør det vi kan for å stoppe overføringer fra kontoen din. - Avslutt eventuell kontakt med svindlerne.
Ikke svar svindlerne. Ikke la deg overtale til å fortsette samtalen. - Meld fra til politiet
Hvis noen har misbrukt din BankID, bør du alltid anmelde det til politiet. - Sikre dokumentasjon
Ta vare på eller ta skjermbilder av e-poster eller meldinger som svindlerne har sendt, telefonnummer de har kontaktet deg fra og kontonummer du har blitt bedt om å overføre penger til. - Vær vakt for nye svindelforsøk
Svindlerne kan forsøke seg igjen, for eksempel ved å tilby hjelp for å få pengene tilbake. - Ta kontakt med oss angående reklamasjon
Send inn kortreklamasjon dersom det er kortet ditt som er misbrukt, og kontoreklamasjon dersom penger er overført uten bruk av kort.
Ferske svindeltrender: Gavekort, falske meldinger og hjemmebesøk
Ferietid er svindeltid. Her er svindelmetodene bankene advarer mot – og som du nå bør være ekstra oppmerksom på.
Mistet eller frastjålet mobilen?
Mobiltelefonen har blitt en viktig del av hverdagen vår. Den gir tilgang til betalingsmidler, BankID, e-post, meldinger og mye mer. Det er viktig å handle raskt hvis den plutselig blir borte.