
Mistet eller frastjålet mobilen? Dette bør du gjøre med én gang
Mobiltelefonen har blitt en viktig del av hverdagen vår. Den gir tilgang til betalingsmidler, BankID, e-post, meldinger og mye mer. Det er viktig å handle raskt hvis den plutselig blir borte.
1. Kontakt banken med én gang
For å hindre at noen misbruker BankID, kort eller kontoene dine, ta kontakt med banken eller sperretjenesten vår umiddelbart. Vi hjelper deg å sperre:
- BankID
- Kort
- Kontoer
Slik tar du kontakt med oss
Ta kontakt med kundesenteret i bankens åpningstid på 52 84 52 00.
Du kan også ringe vår døgnåpne sperretjeneste på telefon på +47 21 49 23 93.
2. Lås telefonen fra en annen enhet
De fleste telefoner har muligheter for å sperre telefonen, som gjør den ubrukelig for andre. Slik går du frem for å låse ulike telefoner:
- iPhone: Gå til icloud.com/find og aktiver mistet-modus på telefonen.
- Samsung: Gå til findmymobile.samsung.com og aktiver sperring på telefonen.
- Andre Android-telefoner: Logg inn på google.com/android/find og aktiver sperring på telefonen.
3. Sperr SIM-kortet
SIM-kortet gir tilgang til meldinger og totrinnsbekreftelser. Ring mobiloperatøren din (for eksempel Telenor, Telia eller Ice) og be dem sperre SIM-kortet ditt.
4. Meld fra til politiet
Anmeld tyveri og tap av telefonen til politiet – enten på politiets hjemmesider eller ved å møte opp. Er du i utlandet? Da bør du anmelde til politi i området du befinner deg.
5. Bytt passord
Tenk gjennom hvilke apper og tjenester du bruker. Bytt passord på for eksempel:
- E-postkontoer
- Apple ID, Google eller Samsung-konto
- Apper du har brukt på mobilen
6. Har du forsikring?
Har du forsikring som dekker tap eller tyveri av mobiltelefon? Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt. Husk å legge ved politianmeldelsen og annen nødvendig informasjon.
Har du husket reiseforsikring?
Med reiseforsikring i banken er du forsikret med en gang du drar hjemmefra.
Det å miste eller bli frastjålet mobilen er både en kjip og stressende opplevelse. Men husk – vi er her for deg, og gjør det vi kan for å gjøre situasjonen litt enklere.
Trenger du noen å snakke med? Ta kontakt – vi hjelper deg gjerne.